2021-04-19 13:00Nyheter

Nytt nummer av Byggmagazinet

Byggmagazinet Nr1 2021Byggmagazinet Nr1 2021

Ett år av restriktioner och byggbom.


Att inleda en sammanställning av året som gått utan att börja med pandemin är väl i princip omöjligt. Vecka 10 2020 befann jag mig själv i fjällen under helt traditionella förhållanden utan någon som helst aning om vad som skulle komma. Tre veckor senare stängde all besöksverksamhet ner och sedan dess har jag varken besökt fjäll, strand eller stad. Många verksamheter inklusive bygghandeln började fundera på hur man skulle anpassa sin produktion till minskad efterfrågan nu när covid-19 skulle lamslå hela byggbranschen, man sneglade även på eventuella varsel för att säkra sina företag. Om vi ska försöka se något positivt i eländet så kan vi säga, Oj så fel man hade!

Efter en hyfsat normal inledning på året började kundflöde och försäljningen sakta men säkert öka för att därefter landa på nivåer ingen trodde var möjligt. ”Aldrig har väl så många gjort så mycket under så kort tid” är ett klassiskt uttryck som faktiskt stämmer ganska bra in på vad som hände året 2020 inom bygghandeln. I och med att nästan alla fokuserade på hemmaplan och ställde om många rutiner blev vi en del av det naturliga valet och fick också möjligheten att visa vad vi är kapabla att leverera. Vårt mera angenäma problem blev istället att få fram material till alla projekt som skulle färdigställas inför hösten då vi sannolikt kunde börja resa igen. Några resor blev det inte tal om då heller!

De flesta av våra anläggningar har under året drabbats på något sätt men vi kan med stolthet säga att vi har löst de flesta utmaningarna alldeles galant. Vi ska vara ödmjuka inför att många andra branscher haft det tuffare än oss men det finns ändå anledning att berömma alla inblandade på det sätt man hanterat sjukdomsfall, personalbrist och nya rutiner. Ingen var förberedd men vi löste det tillsammans.

Blickar vi mer i nutid och framåt så vet vi fortsatt väldigt lite, faktumet att vår bransch fortsätter omsätta på höga nivåer är konstaterat och vi gör det vi kan för att leverera på högsta nivå. Om förändringens vindar kommer blåsa under 2021 är oklart men ett som är säkert är att detta byggmagasin är det sista som produceras i pappersform. Vi vill förändra, förbättra och att ni ska få uppleva mera och kanske till och med bättre! Det nya formatet är ännu inte helt satt men utgår vi från idéerna som finns kommer ni absolut inte bli besvikna. Vår ambition är att än tydligare visa vår lokala styrka, den är och har alltid varit drivkraften i bolaget AB Karl Hedin.

Min och många andra centrala roller i bolaget är ett hjälpmedel för att kunna leverera på bästa nivå ute på våra anläggningar, där platscheferna med sin personal ger allt för att ni som kund ska känna en trygghet att handla hos oss. I dessa tider behövs det! Vi är ännu bättre lokalt och vi levererar.

Christian Fryklund, Marknadsansvarig
AB Karl Hedin Bygghandel


Om AB Karl Hedin

AB Karl Hedin är en av Sveriges ledande privatägda träkoncerner. Vi är stolta över att stå för trygghet, lokal närvaro, hög kvalitet, kompetent personal och brett utbud, samtidigt som vi värnar om både människorna och naturen på de orter där vi verkar. Idag är vi ca 1000 medarbetare och omsatte ca 5 miljarder kronor under 2020. Med full kontroll på hela kedjan, från egen skog till sågverk, emballagefabriker och egen bygghandel, eller som vi säger - från planta till planka.


Kontaktpersoner

Peter Stenberg
Marknadssamordnare
Peter Stenberg
AB Karl Hedin Bygghandel